Sunday, July 10, 2016

OD KULIN BANA PA NA OVAMO

Vjerovali ili ne, historija naše porodice Demirli se prenosila s koljeno na koljeno još od doba bana Kulina pa sve do 1933., kada je moj djed, Ismail Demirli odlučio da sjedne pred svog oca Kadije i da sve to fino utefteri. Dosta se izvornog izgubilo u jezicima kojim su naši preci zborili i u ratovima koji su ih zadesili, ali je Ismail Demirli ipak sakupio 1350 stranica čitko ispisanog porodičnog predanja! Pričao bi Kadija Demirli, otac moga djeda Ismaila, bezbeli još dvaput toliko da ga nije obuzela neka čudna bolest od koje mu nestade dar govora, da bi malo zatim otkazale mu i ostale vitalne funkcije.  

Nakon Kadijine smrti, Ismail je 1350 stranica čitko ispisanog porodičnog predanja turio u drvenu seharu, ukrašenu šarama, i sakrio na tavan, dalje od dječije radoznalosti. A djece je imao, mašala, kao u bajci. Sedmorica muških, sve jedan drugom do uha! Svi bili slabo uhranjeni, ali živahni i sretni, niko im u kraj nije mogao stati. Ali dođe 1941., pa odmah za njom i ’42. ― uleti u avliju jedan dan vojska, te zapališe i kuću i sve žive duše u njoj.

Spasiše se samo Ismail i jedan sin mu, moj otac Sejfudin. Kad se vojska razišla a kuća izgorjela, Ismail i Sejfudin stanu prebirati po zgarištu za kostima svojih najbližih. Uto, nađu i seharu, ili ono što je od nje ostalo: od 1350 stranica čitko ispisanog porodičnog predanja, nekim čudom, ostala je neizgorjela samo jedna rečenica: „A onda je došla Austrougarska.” Tako, stojala je valjda tu, na čađavom komadu hartije, jedna jedina neizgorjela rečenica.

Čim se rat završio, Ismail postavi Sejfudina ispred sebe i pođe mu polako pričati od Kulina bana pa na ovamo. A ovaj je zapisivao. I bogami, utefteri Sejfudin 723 stranice čitko ispisanog porodičnog predanja, sve od Kulin bana pa na ovamo. I pričao bi tako Ismail još za dvaput, da ga nije neka bolest spopala od koje mu nestade dar govora, a malo zatim otkazaše mu i ostale vitalne funkcije.

Otac je 723 stranice čitko ispisanog porodičnog predanja sakrio u podrum, među komunističke pamflete i manifeste. I, naravno, daleko od dječije radoznalosti. A imao je djece, mašala, nas četvero: sve jedan drugom do uha. Bili smo fino uhranjeni, a bili smo i živahni i sretni. Sve do jednom. Dođe 1991., a odmah za njom i ’92. Uletiše vojnici, ubiše mi i mater i braću, samo se otac Sejfudin i ja spasismo.

Kad smo izbjegli u Ameriku, naredi meni Sejfudin da zapišem sve detaljno, kako se on najbolje sjećao, od Kulin bana pa na ovamo. I tako ja pođem pisati naše porodično predanje. Dođemo do Turaka, ali Sejfudina obuze ona ista bolest od koje prvo nestaje dar govora, a zatim se gube i ostale vitalne funkcije.

Doktori nam rekoše da se radi o neuromuskularnoj deformaciji i da je samo pitanje vremena kad će mu odumrijeti i svi ostali nervi i mišići. Govorio sam ocu da se kane ćorava posla, ali on ni mukajet. Sve dok mu rade očni kapci, pokazuje on meni jezikom i trepušama na očne kapke, on će nastaviti sa našim porodičnim predanjem, a ja da zapisujem. Tako i bi. Odmah napravimo znakovnu abecedu: jedan mig lijevim okom ― A, jedan mig desnim okom ― B, dva miga lijevim okom ― C, dva miga desnim oko ― D, i sve tako, složimo čitavu abecedu.

Pet godina sam ja bilježio te njegove znakove. Kad je Sejfudin umro imao sam u kompjuteru 203 stranice čitko ispisanog predanja svojih bosanskih djedova. Doduše, ostalo je mnogo toga nejasnog oko Tvrtka I Kotromanića i našeg pračukun-čukun-čukun-čukun-čukun-čukun-čukun djeda Radomila, jer je baš u to vrijeme Sejfudin izgubio funkciju u lijevom očnom kapku, pa smo morali nastaviti samo sa desnim, što je, naravno, izazvalo sukobe između suglasnika i samoglasnika, a samim tim i sa pripojenim teritorijama u Srbiji i Dalmaciji.

A onda mi je sin jednom prilikom, pri doručku, kliknuo na dokument „Stablo” i pritisnuo DELETE. Reagovao sam instiktivno, ne razmišljajući da je dokument još uvijek prisutan u smeću - i prolio čitavu čašu mlijeka preko leptopa!

Utom je i mene spopala ona bolest što se od nje gubi dar govora, a evo već mi otkazuju i ostale vitalne funkcije... 

No comments:

Post a Comment